Hvis dere skal invitere til bryllup dere er det lurt å starte forberedelsene med huskeliste for bryllupet minst et år før. Det er veldig mye å huske på for et bryllup, så My Wedding hjelpe dere litt på vei med denne huskelisten for bryllup.

 

Huskeliste 8 - 12 måneder

My Weddings eksperter anbefaler god tid til planleggingen av et bryllup. Gjerne 8-12 måneder. fram i tid, selv om man også kan arrangert bryllup med kun 1 mnd. til å planlegge!
Det er mange avgjørelser og mye som skal på plass. Her er noen gode tips og råd i forbindelse med hva man må huske:
– Få satt en dato for bryllupet!
– Budsjett, hva kan det hele koste? Her får dere hjelp med å sette et budsjett for bryllupet.
Bryllupsbudsjett
Bryllupsbudsjett

Huskeliste 6 - 8 måneder

Det er hektisk med forberedelser til et bryllup og bryllupsplanleggingen er omfattende . Når det er 6 til 8 måneder før et bryllup så bør du gjøre følgende:
 

 Bestill catering, hvis du ikke arrangerer bryllupet på hotell

• Kontakt og reserver blomster for bryllupet. 

• Planlegge klær og leveringsdatoer for deg selv og deltakere

• Velg blomsterpike og ringbærer til bryllupet.

• Bestill musikere og/eller annen musikk for selve bryllupsdagen.

• Velg og bestill videofilming for å ta vare på minnene fra bryllupet

 

 

Huskeliste 2 - 6 måneder

Det er hektisk med forberedelser til et bryllup og bryllupsplanleggingen er omfattende . Når det er 2 til 6 måneder før et bryllup så bør du gjøre følgende: 

• Send ut bryllupsinvitasjonerinvitasjoner.  My Wedding hjelper deg å velge riktig bryllupsinvitasjoner

• Velg bakeri og bestill bryllupskaker.

• Bestill bryllupsblomster. 

• Kontakt og bestille transport for bryllupet.

• Bestill dekorasjoner (evt. etter bryllupets tema).

• Finn og kjøpe bryllupsringer. Her får dere tips for å velge riktig gifteringer til bryllupet

Eller se video under for tips og råd for å velge riktig giftering:

 

 

• Velg en bryllupsfotograf for for bryllupsdagen og her får dere tips for å velge rett bryllupsfotograf

• Ønsker dere å leie dekoratør for hjem og mottakelsesområde

– Vielsen: designet for selve vielsen kan være så mangt. Solist og skriftlesing, samt valg av sang. Blomster og lys!

– Selskapslokalet! Hvor skal bryllupsfesten avholdes?

- Velg makeup artist for brudesminke

 

 

Huskeliste 1 - 2 måneder

 

•Få tak i gjester som ikke har rukket å svare innen svarfristen, og hør om de kommer eller ikke.

•Gå gjennom den endelige gjestelisten.

•Lag en bordplan.

•Fortell de som leverer maten hvor mange dere blir, og eventuelt hvor mange som er vegetarianere, glutenallergikere osv.

•Få laget den siste tilpasningen av brudekjolen.

•Skriv bryllupstalene.

•Bestill menykort og bordkort.

•Fortell de som arrangerer utdrikningslagene at det er i denne perioden de skal holdes.

 

Huskeliste siste dagene

• Informere hotellet eller de som skal levere mat om det endelige antall gjester og andre viktige detaljer.
• Hente bryllupsantrekk og sørge for at alt passer til bryllupet
• Få tak i alt som trengs til øvingsmiddag og holde kontakt med koordinator.
• Møte med bryllupskoordinator for å avstemme at alt er ok med alle leverandører til bryllupet.
• Bekreft overnattingssteder for utenbys gjester og reservasjoner på egen bryllupsreise.
• Fullfør pakking av koffertene - ikke glem passet hvis det er nødvendig for bryllupsreisen. 
• Hente billetter for bryllupsreise.
 
Prøvedagen
• Velg noen til å ta med tilbehør: blomsterkur, gjestebok og penn, kake, skjærekniv til seremonien og mottak.
• Gi en detaljert tidsplan for bryllupet med bryllupsfesten.
• Velg noen til å returnere det som evt leies (smoking, kakestativ etc.)
Bryllupsdagen 
• Gi brudgommens ringen til forlover.
• Hold deg til planlagt fremdrift.
• Bruk bryllupsplanleggeren som sjekkliste for å holde til planen.
Ha en stor og minneverdig bryllupsdag!

 

Generelle råd og tips uavhengig av tid:

Om dere leier et lokale, sjekk

– skjenkebevilling og lokalets fasiliteter som kjøkken, serviser og glass.

– Hvor mange stoler og bord det innehar.

– Barløsning, garderobe og toalettforhold (her kan du pynte litt ekstra..med duft og levende blomster)

– Uteområdet og parkering.– Skal dere ha levende musikk til deres bryllup må dere sjekke akustikk og strømlevering for dette! Spør også om det er restriksjoner på hvor lenge festen kan holde på, da mange lokaler har fastsatt klokkeslett.

– Husk også å orientere deg om tilbakelevering av lokale, samt rengjøring, og ikke minst å orientere dere om rømningsveier .

Toastmaster:

– Har en sentral rolle denne dagen, og det er hyggelig å velge en som kjenner dere begge to, slik at toastmasterens jobb også blir lettere. Dens rolle er introduksjon og det å gi praktiske opplysninger (som f.eks.hvor det finnes toaletter ), samt ha en del lystig prat underveis…. 

Overnatting:

– Vær behjelpelig med ovenattingmuligheter for deres tilreisende gjester, evt forhandle frem et godt tilbud på et hotell som dere allerede kan orientere om i deres invitasjon. (husk å skrive på hotellets tlf.nr) Og referer til bookingen ved deres etternavn.

Bryllupslister:

– Denne sendes gjerne sammen med invitasjonen, og den er en kjærkommen liste for bryllupsgjestene.(Om dere velger nettet, husk å skrive dette i invitasjonen!

 

Bordplan:

– Denne henges opp ved hver side av inngangen til middagen før bryllupet. Bør være oversiktlig og av god størrelse!

Bryllupsreise:

- Velg et rolig og ikke minst et romantisk sted hvor dere kan finne tid til å slappe av, og ikke minst nyte hverandre!

– Deretter er det innhenting av priser på trykksaker. Dvs. invitasjoner, bordkort, kirkeprogram og evt. menyer.

– Valg av meny og kake (dette skal prøvesmakes).

– Transport.

– Valg av blomster

– Ringene, og tekst gravert 


LES OGSÅ:
 De beste stedene for bryllupsreise

 

Til slutt får du innblikk i Funkygines bryllup i video under