• Velg en bryllupsfotograf for for bryllupsdagen og her får dere tips for å velge rett bryllupsfotograf
• Ønsker dere å leie dekoratør for hjem og mottakelsesområde
– Vielsen: designet for selve vielsen kan være så mangt. Solist og skriftlesing, samt valg av sang. Blomster og lys!
– Selskapslokalet! Hvor skal bryllupsfesten avholdes?
- Velg makeup artist for brudesminke
Huskeliste 1 - 2 måneder
•Få tak i gjester som ikke har rukket å svare innen svarfristen, og hør om de kommer eller ikke.
•Gå gjennom den endelige gjestelisten.
•Lag en bordplan.
•Fortell de som leverer maten hvor mange dere blir, og eventuelt hvor mange som er vegetarianere, glutenallergikere osv.
•Få laget den siste tilpasningen av brudekjolen.
•Skriv bryllupstalene.
•Bestill menykort og bordkort.
•Fortell de som arrangerer utdrikningslagene at det er i denne perioden de skal holdes.
Huskeliste siste dagene
Generelle råd og tips uavhengig av tid:
Om dere leier et lokale, sjekk
– skjenkebevilling og lokalets fasiliteter som kjøkken, serviser og glass.
– Hvor mange stoler og bord det innehar.
– Barløsning, garderobe og toalettforhold (her kan du pynte litt ekstra..med duft og levende blomster)
– Uteområdet og parkering.– Skal dere ha levende musikk til deres bryllup må dere sjekke akustikk og strømlevering for dette! Spør også om det er restriksjoner på hvor lenge festen kan holde på, da mange lokaler har fastsatt klokkeslett.
– Husk også å orientere deg om tilbakelevering av lokale, samt rengjøring, og ikke minst å orientere dere om rømningsveier .
Toastmaster:
– Har en sentral rolle denne dagen, og det er hyggelig å velge en som kjenner dere begge to, slik at toastmasterens jobb også blir lettere. Dens rolle er introduksjon og det å gi praktiske opplysninger (som f.eks.hvor det finnes toaletter ), samt ha en del lystig prat underveis….
Overnatting:
– Vær behjelpelig med ovenattingmuligheter for deres tilreisende gjester, evt forhandle frem et godt tilbud på et hotell som dere allerede kan orientere om i deres invitasjon. (husk å skrive på hotellets tlf.nr) Og referer til bookingen ved deres etternavn.
Bryllupslister:
– Denne sendes gjerne sammen med invitasjonen, og den er en kjærkommen liste for bryllupsgjestene.(Om dere velger nettet, husk å skrive dette i invitasjonen!
Bordplan:
– Denne henges opp ved hver side av inngangen til middagen før bryllupet. Bør være oversiktlig og av god størrelse!
Bryllupsreise:
- Velg et rolig og ikke minst et romantisk sted hvor dere kan finne tid til å slappe av, og ikke minst nyte hverandre!
– Deretter er det innhenting av priser på trykksaker. Dvs. invitasjoner, bordkort, kirkeprogram og evt. menyer.
– Valg av meny og kake (dette skal prøvesmakes).
– Transport.
– Valg av blomster
– Ringene, og tekst gravert
LES OGSÅ: De beste stedene for bryllupsreise