Det er viktig å planlegge selve bryllupsdagen grundig og få tips om hvordan selve dagen blir perfekt for dere og en fantastisk opplevelse for gjestene.

En stø programleder er viktigere enn en standupkomiker.

I ditt bryllup skal du være hedersgjest og ikke den som sjekker at alle detaljer går som planlagt. Det er toastmasteren sin oppgave. Valg av toastmaster gjør forskjellen mellom et helt ok bryllup, og et uforglemmelig.

Unngå forvirring blant gjestene

Se for deg at vielsen er over, du og mannen drar kanskje for å bli fotografert, mens gjestene drar til lokalet hvor festen skal være. Dere ankommer helt til slutt. Med andre ord er det viktig at noen tar seg av gjestene fra første sekund, det viktig både for gjestens opplevelse av deres store dag og din egen puls. I løpet av hele dagen bør ikke gjestene bli overlatt til seg selv uten at de vet hva som foregår.  Legg gjerne inn i programmet at gjestene får tid til å snakke og hilse på hverandre. Det er ofte folk som ikke har sett hverandre på mange år som kommer. Det viktigste er at de blir tatt imot, og får en viss anelse av hvor lenge det er før de skal sette seg til bords.

Under middagen

En toastmaster skal med stø hånd være programlederen for festen fra gjestene kommer til de drar. Under middagen er det toastmasterens oppgave å ha oversikt over alle taler, hvem som skal snakke i hvilken rekkefølge, og hvordan de skal fordeles underveis i forhold til matserveringen. Talerne skal introduseres for alle gjestene, gjerne på en fiks måte. 

Ikke ferdig ennå

Selv om middagen på et tidspunkt tar slutt, betyr ikke det at festen er over. Dersom du har lyst til å danse brudevals, skjære bryllupskake, kaste brudebuketten, underholde eller et annet innslag som du ønsker skal være sentrum for oppmerksomhet, bør også toastmasteren være klar over dette. Det er nemlig hans/hennes oppgave å passe tiden. Det er veldig synd om dere kommer på 5 minutter før stengetid at dere ikke har fått danset brudevalsen dere kanskje attpåtil har gått på kurs for å lære.